Reality show ve světle vývoje společnosti (1. část)

26. února 2006 v 9:53 | Jan Beer |  Seminární práce
Univerzita Hradec Králové
Pedagogická fakulta
Katedra Sociální práce a sociální politiky
Kombinované studium, obor Sociální práce
Ročník: I., semestr: 1.
Studijní předmět: Obecná sociologie
Konzultant: Prof. PhDr. Emanuel Pecka, CSc.

Obsah:
Úvod -Divácká síla
Stať -Hledání štěstí (Kdo za tím stojí? - Aktéři show na scéně! - Návrat do nejistoty - Celospolečenské souvislosti)
Závěr -Klid díky časovým smyčkám
Seznam použité literatury
Konzultantzákladní data
Divácká síla
Současnost je protkána mnoha paradoxy. Jednotlivci se podle svých schopností snaží naučit přežít. Někomu to jde více a někomu méně. Možnost výher však zaslepuje některé jedince více, než je patrné a myslitelné.
Do České republiky vstoupil nový druh televizní zábavy, reality show. Jejím jediným cílem ovšem není přinést zábavu televiznímu divákovi, konzumentovi, ale vytvořit zisk vlastníkům televizní licence.
S krutou pravdou se může každý divák seznámit, pokud si vezme kalkulačku a vynásobí cenu zaslané textové zprávy s počtem odeslaných zpráv při jednotlivých hlasováních favoritům své soutěže a od výsledné sumy odečte marži telefonního operátora.
Bohužel ne každý člověk se nad tímto faktem zamýšlí!
Česká republika má cca 20 - 25% obyvatel, kteří jsou pravidelnými diváky tohoto druhu televizní zábavy. Dá se říci, že jde o masový fenomén nebývalého významu. Pokud by nějaká politická strana měla svých jistých 20 - 25% voličů, bez problémů by obsadila čtvrtinu až třetinu křesel v dolní komoře Poslanecké sněmovny.A to už je nějaká síla!
Magie výher tak byla aplikována do myšlení nikoliv malého počtu konzumentů… Ti však v současné době neplní jen roli diváků, ale nástrojů, které vytváří peníze. Reklamní inzerent jich má rád co nejvíce!
Hledání štěstí
Neuvěřitelné! To tu ještě nebylo! Palcové titulky, kterými své čtenáře masírovaly hromadné sdělovací prostředky a televizní reklama, měly za cíl jediný úkol: přikovat televizního diváka před obrazovku, aby se mohl klientovi, kupujícímu reklamní čas, ukázat jasný důkaz = procento sledovanosti na trhu. Jak je to jednoduché, dalo by se říci, ale ono tomu tak vůbec není a nebude!
Nejprve se muselo rozhodnout v managementu televizí, protože nic není zadarmo a reality show, zvlášť pokud jde o licencovaný typ pořadu, se musí zaplatit. Investici v rámci desítek miliónů korun představují nejen licenční poplatek, ale i výstavba objektu, ve kterém se dění odehrává, instalace techniky, poplatky za autorská práva a v neposlední řadě i zvýšené mzdové náklady pracovníkům štábu, který funguje 24 hodin denně. Poslední položkou, poměrně zanedbatelnou, jsou honoráře přímým účastníkům klání.
Kdo za tím stojí?
K zařazení kontroverzního typu programu do svého vysílání se v České republice rozhodla TV Nova a TV Prima. Reality show TV Nova nese název Big Brother, TV Prima pak vlastní práva k vysílání pořadu s názvem VyVolení.
TV Nova je produktem ve vlastnictví americké společnosti CME, kterou majetkově ovládá Ronald S. Lauder, v Praze je řízením projektu TV Nova pověřen Petr Dvořák, který zastává funkci generálního ředitele. Dvořák pochází původně z podnikatelské skupiny PPF Petra Kellnera, ředitelem se stal po odvolání generálního ředitele Vladimíra Železného z funkce, je historicky druhým šéfem této televize v její historii (nepočítáme-li krátké období, kdy jím byl Jan Vávra).
Na prezentaci Big Brothera vyčlenila TV Nova samostatného tiskového mluvčího, tím se stal Adam Kotalík.
TV Prima je produktem ve společném vlastnictví české mediální skupiny GES Group pana Ivana Zacha a švédských průmyslníků z oblasti televizního vysílání. Generálním ředitelem TV Prima je Martin Dvořák, původem z bankovních kruhů.
Na prezentaci pořadu VyVolení se podílel samostatný štáb P. R. pracovníků, vedených Markem Winklerem, jež k práci využíval i tři další P. R. koordinátory.
Výhra, o které by sázková společnost Sazka cudně mlčela, protože by se jí zdála nesmyslně malou, dokázala při působivé prezentaci v rámci TV reklamy přilákat do základních výběrových kol před castingové komise desítky tisíc lidí.
TV Nova nabídla výherci 10 miliónů korun v hotovosti, které jsou následně daněny zvláštní sazbou daně ve výši 20%, TV Prima 11 miliónů korun v podobě nejrůznějších cen - automobilu, luxusních dovolených, oblečení, elektroniky, bytu a roční apanáže, splácené po 300 000,- Kč měsíčně.
Aktéři show na scéně!
Hromadné sdělovací prostředky se k novému typu pořadu zčásti přimkly, aby byly "in", zčásti aby inkasovaly finanční prostředky za prodej reklamní plochy, podporující sledovanost.
Je totiž nutné podotknout rozdíl mezi běžnou a mediální realitou. Mediální realita je závislá na svých vstupech (gate-keeping) a na požadovaných výstupech (agenda-setting), což má za následek zkreslení mediálního obrazu skutečnosti.
Češi se tak mohli začít seznamovat s novými hrdiny televizní zábavy. Ve VyVolených s Věrou Patt (38), Sašou Nikotinem (24), Hankou Gajdošovou (29), Petrem Zvěřinou (27), Honzou Szenteczkym (31), Vladkem Dobrovodským (27), Reginou Holáskovou (27), Monikou Chrobákovou (20), Michalem Franšem (22), Wendy Zapletalovou (19), Emilem Zajacem (30), Kateřinou Langerovou (19) a Rostislavem Alkou (20). V průběhu hry přibyli i Martin Horák (30) a Jindra Hovorka (21).
Do domu Big Brother v Praze na Barrandově se nastěhovali Markéta Zapletalíková (22), Milan Pešek (29), Filip Trpjovský (23), Lena Záhorská (25), David Šín (24), Karel Frýd (20), Sylva Ondrušíková (20), Terezie Olivová (20), Šárka Šusterová (36), Jaroslav Nýdecký (36), Petr Běhounek (37), Klára Horzinková (30), následně pak přibyli Petr Smětala (22), David Hartman (25) a Oksana Korotchuk (22). Těsně před koncem soutěže přibyla Renata Kajdžas (31).
Spojovací článek těchto osob? Touha po slávě a po penězích! Možná v opačném pořadí, ale nic neměnící na skutečnosti.
Došlo tak u utvoření klasické sociální skupiny. Sociální skupina je každé seskupení více než dvou osob, které v jejich vědomí vytváří pocit sounáležitosti; vytváří významný zprostředkující článek mezi člověkem jako izolovaným individuem a společností jako
globálním sociálním útvarem. Kamarádství, která vznikla mezi účastníky vil, však měla spíše pseudozáklad než racionální jádro!
Bulvární a seriózní tisk se do těchto, v samotné podstatě nešťastníků, pustil jako do lovné zvěře. Novinářská etika šla stranou a zástupci médií dostali od produkcí jednotlivých pořadů kompletně zpracované seznamy adres a telefonních čísel na rodiče, sourozence, kamarády, kolegy ze zaměstnání a spolužáky ze základní školy jednotlivých aktérů reality show. K tomu dennodenní přepisy rozhovorů a možnost navštívit kdykoliv koridory, kterými jsou objekty, v nichž žijí účastníci show, obehnány.
Národ se tak začal dozvídat, že Honza Szenteczky má dluhy na alimentech, Emil Zajac že dostal výpověď od a. s. Ostravsko - karvinské doly, protože nechodil do práce. Na Hanku Gajdošovou čekala doma dcerka, na Reginu Holáskovou přítel. Věra Patt se jinak živila jako zpěvačka, na Michala Fraše čeká soud pro kuplířství. Saša Nikotin pochází z chudé rodiny, Petr Zvěřina pracoval jako grafik a dýdžej. Kateřina Langerová je slušná středoškolačka, Vladko Dobrovodský sympatický homosexuál. Wendy Zapletalová se ráda nají, Monika Chrobáková není příliš výrazná. Jindra Hovorka si dlouho nemyl vlasy a Rosťa Alka si chce v životě prostě užít, Martin Horák je pak násilník.
U konkurenční soutěže Big Brother se pak probíral zejména vztah Leny Záhorské a Filipa Trojovského, kteří jako první začali před kamerami souložit. Zajímavý nebyl v tomto směru ani vztah Sylvy Ondrušíkové a Karla Frýda. Kořením soutěže samotné se staly tématické úkoly pro soutěžící, a tak proběhl western víkend, týden zamilovaných dvojic atp.
Návrat do nejistoty
Obě skupiny jednoznačným způsobem splnily všechny úkoly, které se od sociálních skupin očekávají: - interakce
- možnost komunikace
- společná činnost
- diferenciace pozic a rolí
- společný cíl
- společné hodnoty a normy
- vědomí příslušnosti ke skupině a odlišnosti od jiných
Zejména možnost komunikace mezi lidmi je závislá na tom, do jaké míry sdílejí společné interpretační rámce. Bez těchto společných interpretačních rámců, bychom nebyli
schopni vnímat jeden druhého. Úkolem televizí bylo narušovat tyto přirozené interpretační rámce za účelem vyvolání konfliktů, děje.
Jak reality show postupně účinkující opouštěli, začali se setkávat s tvrdou realitou života. V jejich zaměstnáních je povětšinou nikdo nechtěl a museli si hledat nová uplatnění. Vzhledem k jisté formě známosti ve veřejnosti však o pracovní nabídky ve standardních zaměstnáních nejeví skoro nikdo z nich valný zájem, a tak se někteří pokouší žít svůj život na pěně popularity. Návštěvy nejrůznějších večírků, na kterých je hostům k dispozici jídlo a občerstvení, se stali pro exúčastníky soutěží pravidlem a normou, aniž by tušili, že o ně někdo stojí. Světská sláva, polní tráva…
V odporu k jejich stylu života po opuštění soutěžního klání se nejjasněji vyjádřil zpěvák Martin Maxa, jež je nechal ze křtu svého cédéčka vyvést ochrannou službou. Razantním krokem tak dal najevo mínění českých celebrit na účastníky reality show, kteří spadli do ne příliš příjemné škatulky: pakáž.
Úbytek příležitostí před kamerou se však netýkal jen zpěváků a zpěvaček, ale i herců a hereček, technického personálu, režisérů. Zdeněk Troška měl s TV Nova coby koproducentem domluveno natáčení filmové pohádky, kvůli které již zajistil filmový štáb, ale nakonec mu zavolali, že se omlouvají a ať vše zruší, že natáčet se bude možná příští rok.
Kromě toho, že nevznikl nový filmový produkt, přišel Troška o honorář ve výši 1 250 000,- Kč, který si běžně účtuje za natočení díla.
Média jsou sociální instituce pokrývající celou socio-ekonomickou strukturu a mají vlastní charakteristiku, která ovlivňuje způsob a obsah jejich výstupů. Předně je to povaha média, druh ideologie, které se médium snaží držet, společně s jednoduchými fyzickými limity času a prostoru, a potřebou přitáhnout čtenáře a diváky. Média jsou závislá jak na svých vstupech, tak poptávce po výstupech.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama